"כשפים, סודות וכימיקלים": האותיות הקטנות שעל מוצרי הקוסמטיקה שלנו

תמיד סקרן אותי לדעת מה יש במוצרים שאיתם אני מנקה, מכבסת, מתרחצת. תמיד רציתי להבין מה יש במוצרים הארוזים והמעובדים שאותם אני אוכלת. אבל כשאני מנסה לקרוא את רשימת המרכיבים שעל התוויות אני מקבלת סחרחורת, ולא, זה לא בגלל ששכחתי להרכיב משקפיים. במאמר זה אתמקד בהבדלים הבסיסיים בין מוצרי הקוסמטיקה שנמצאים על מדפי הסופרים ובתי המרקחת לעומת מוצרי הטיפוח והקוסמטיקה שנמצא בחנויות הטבע ובטבע הגליל בפרט.

ולמה זה חשוב לי, ומה הקשר בין האוכל שאותו אני אוכלת לבין מוצרי קוסמטיקה וטיפוח?
העור שלנו הוא איבר ספיגה אשר דרכו עוברים החומרים אשר בתכשיר לתוך מחזור הדם שלנו, ולכן לא הייתי רוצה למרוח על עורי חומרים שלא הייתי יכולה לשתות או לאכול. כשאני מקרצפת, מסבנת, מורחת אני מזינה את הגוף שלי דרך העור.
בנוסף העור הוא איבר אשר אחראי על אחד ממנגנוני ניקוי הרעלים הטבעיים של גופנו. דרך הזיעה הגוף פולט רעלים אורגניים ועל כן לא הייתי רוצה לאטום את בלוטות הזיעה שלי.

אבל לפני הכל חשוב שנבין מה אנחנו רוצים ממוצרי הקוסמטיקה שלנו: אני משערת שראשון ברשימה יהיה אפקטיביות- שהמוצר יענה על המטרה שלשמה הוא נרכש. אחר כך אנו נרצה שהמוצר יריח טוב, שהמרקם שלו יהיה נעים, שיהיה בטוח לשימוש, שהוא יישמר לאורך זמן וגם כמובן שלא יהיה יקר מידי. הרבה דרישות מדבר כזה קטן לא? על מטרות אלו מנסות חברות הקוסמטיקה והתמרוקים הגדולות לענות בדרך שתעלה להם כמה שפחות. בתהליך הזה יש הרבה פשרות שקשורות לאיכות החומרים שבהם משתמשים ובמידת הבטיחות שלהם כשמשתמשים בהם בטווח הארוך. חומרים אלו לרב סינתטיים ורעילים כגון תוצרי תעשיות הנפט וחומרי שימור למינהם. ישנם כבר חומרים בתעשייה זו שהוגדרו כמסוכנים על ידי המדע.

ואיך היו עושים את זה פעם, טרום המהפכה התעשייתית ומהפכת המדע? פעם הכל היה מסתורי יותר, אבל במובן הטוב. ישנם סודות אשר עד היום, עם כל האמצעים העומדים לרשות המדע טרם הצליחו לפצח כמו למשל כיצד הפיקו את בשמי מור האפרסמון. בושם זה היה נחשב כמתנה יוקרתית ויחידת סגולה של מנהיגים ליקירהם בתקופת בית ראשון ושני. בארץ ישראל על מנת לצור חומרים מקציפים לסבון היו משתמשים בפקעות הרקפת המצויה אשר מכילה ספוניניים (מזכיר את המילה סבון?) במצריים על מנת לטפח את עורה קליאופטרה היתה משתמשת בסודות הצמחים והשמנים הצמחיים שהיו ידועים לפרעונים. אחד הצמחים האהובים עליה היה צמח האלוורה אשר מכילה מוצילגיים, חומרים ריריים טבעיים המסייעים לשמור על לחות טבעית של העור ולמנוע יובש. בשביל לשמר את המשחות והמרקחות היו משתמשים בשמנים אתריים מחטאים רבי עוצמה כגון לבונה ובנזואין ובשמן נבט החיטה ומינראלים.

לעומת זאת היום בבואנו להבין כיצד מכינים מוצרי קוסמטיקה וטיפוח אנחנו נתקלים ברשימה של חומרים שהם בעצם רעלים: פטרולטום(שמן מינרלי), איזופורפיל, פרופילן גליקול, פראבנים, טלק, MDE , סודיום לאוריל סולפט - SLS (חומרים מקציפים) ועוד. חומרים אלו באים לקדם פונקציות שונות בהכנת המוצר הקוסמטי. לצערנו בריאות הציבור נמצאת לעיתים קרובות בתחתית רשימת סדרי העדיפויות של חברות אלו.

אז מה עושים כאן ועכשיו כדי ליצור שינוי בהרגלי הצריכה והקנייה שלנו של מוצרי קוסמטיקה וטיפוח המשפיעים באופן ישיר על בריאותנו? קודם כל צוברים ידע והבנה על מנת שהמילים המוזרות שברשימת המרכיבים יהיו מובנות יותר. נדע שהמילים אתיל, בוטיל, מותיל הם לא שמות של ילדים חמודים שמשחקים תופסת. אלו שמות של חומרים סינתטיים מקבוצת הפראבנים שמטרתם לשמר ולהאריך את חיי המדף של הקרם שלנו. כשנחקור עליהם יותר לעומק נגלה שהם נחשדים כמעלי סיכון לתחלואה בסרטן השד כאשר נעשה בהם שימוש ארוך טווח. וכשהמילה התמימה parfum (בושם) תופיע מולי בתכשיר שאני שוקלת לרכוש אדע שעשויים להיות בו מאות כימיקלים שונים בעלי ריח מלאכותי. אז יהיה לי יותר קל להחזיר את המוצר למדף על אף ריחו המתעתע ועמידותו. אבין שבדיאודורנט שלי איני מעוניינת שיהיו חומרים רעילים אשר ייכנסו ישירות לגופי דרך בלוטות הלימפה שלי ושאיני מעוניינת לחסום את נקבוביות הזיעה שלי על ידי דבקים ואלומיניום. כשאני מינה את זה קל לי יותר להתמודד עם מוצרי הקוסמטיקה הטבעית, אשר הם שונים כל כך מהתכשירים בהם אנו משתמשים מהילדות ועד היום.

כהרבליסטית, גננית, רוקחת ואשת אדמה אני יודעת כמה יפים ופשוטים הדברים שנמצאים סביבי ומותר, מותר בם לנגוע. אני יודעת שמעלי ופרחי הרוזמרין ווהורדים מפיקים שמן אתרי ריחני וטהור. אני יודעת שפרחי הלבנדר הם כל שנדרש כדי לייצר שמן ריחני ומרפא. אני זוכרת שמשמן הזית האורגאני שהופק במשק סבי וסבתי ז"ל היינו מכינים סבון נהדר וטבעי. ואני יודעת שיש אנשים טובים באמצע הדרך שמקימים מפעלים כמו "טבע הגליל" שבקורנית. במפעל זה מחוייבים לשקיפות מוחלטת מול הצרכן, משתמשים בכל הטוב שיש לטבע הגלילי להציע ומפתחים מוצרי קוסמטיקה ובריאות אשר קולעים למטרה של טיפוח העור, הגוף והבריאות בצורה הטבעית והפשוטה ביותר. רשימת הרכיבים של הסבון גוף הנוזלי שלהם מכילה בסך הכל 7 מרכיבים: מים, שמן זית, שמנים אתריים, אשלגן הידרוקסידי, סודיום לקטט (מלח צמחי מחומצת חלב) שמן קוקוס, אה! ובל נשכח את המרכיב החשוב ביותר, החיוני לכל תהליך מרפא בחיים: אהבה

הכותבת היא דבורה וינשטיין לוין גננית ומטפלת בגינון, הרבליסטית קלינית, רוקחת טבעית ומנחת סדנאות ליקוט ורוקחות טבעית.
dvorah.co.il אתר
פלאפון 0524890837 - קליטה בווטס אפ בלבד